Spørsmål og svar

Under finner du svar på de aller fleste spørsmål du kan ha om tjenesten

DiggiPay er en elektronisk betalingsløsning som gjør betaling enklere, både for bruker og utsalgssted. Du registrerer en brukerkonto på nettsiden eller ved å laste ned DiggiPay-appen, og fyller på ønsket beløp. Kortet/brikken må registreres og knyttes til din brukerkonto før bruk for betaling i kantinen eller på arrangementet. Du kan knytte flere kort/brikker til samme brukerkonto. Betaling i kantinen eller på arrangement gjøres ved å tæppe kortet/brikken på betalingsterminalen, eller ved å skanne QR koden i DiggiPay-appen med betalingsterminalen.

Via din brukerkonto kan du fylle på penger, se alle transaksjoner og saldo, refundere utestående saldo tilbake til egen konto og sperre kort/brikker. I DiggiPay-appen kan du også overføre penger til andre DiggiPay brukere.

Først når du innehar en brukerkonto, registrerer kortet/brikken og knytter det mot din konto kan du benytte DiggiPay, og administrere det som du selv vil. Du kan da fylle på penger, se alle transaksjoner og saldo, refundere utestående saldo tilbake til egen konto og sperre kort/brikker. I DiggiPay-appen kan du også overføre penger til, og be om penger fra, andre registrerte DiggiPay brukere.

Nei. En brukerkonto kan ha flere Diggipay-kort/brikke tilknyttet seg, men et kort eller en brikke kan ikke være tilknyttet flere brukerkontoer. Kortet/brikken må være knyttet mot den kontoen som enhver tid skal belastes ved bruk.

Dersom eksempelvis et barn som er elev på en skole har foreldre/foresatte med delt ansvar, må hver forelder/foresatt ha hver sin brukerkonto og opprette en egen brukerkonto på vegne av barnet. DiggiPay-kortet knyttes mot barnets brukerkonto, og så kan hver forelder/foresatt overføre penger individuelt til barnets brukerkonto.

Overføring av penger fra en brukerkonto til en annen gjøres enkelt i DiggiPay-appen, og her kan man også enkelt fylle på sin egen brukerkonto med bankkort eller Vipps.

Nei. Brukerkontoen er personlig, kan kun ha en eier og alle transaksjoner knyttes til deg som eier brukerkontoen.

Men en brukerkonto kan man velge å tilegne andre DiggiPay brukere roller på kontoen, som administrator eller bruker. Dette kan man kun gjøre på nettsiden, og ikke i appen.

Eksempelvis kan foreldre/foresatte med delt ansvar for et barn som benytter DiggiPay i skolekantinen opprette hver sin brukerkonto, og en brukerkonto på barnet. Begge foreldre/foresatte kan sette seg selv som «Administratorer» på barnets brukerkonto, og den vil da bli synlig i under oversikten i brukerkontoen til begge foreldre/foresatte. De kan da begge administrere barnets konto via sin egen bruker og se saldo, fylle på og refundere penger.

DiggiPay-kortet distribueres til elever/ansatte fra administrasjonen på skolen/hos bedriften sammen med en informasjonsbrosjyre om DiggiPay. Brikker som benyttes på arrangementer distribueres til deltakere fra arrangøren der hvor brikken skal benyttes.

Før du kan ta i bruk et DiggiPay-kort eller en brikke må det knyttes til din brukerkonto. Du kan knytte så mange kort/brikker du ønsker opp mot brukerkontoen.

På nettsiden: Logg deg inn på din brukerkonto og trykk på «Legg til kort/brikke» i menyen øverst på siden. Oppgi kortnummeret på baksiden av kortet/brikken hvor det står «Legg til brikkenummer», og så klikk på «Legg til kort/brikke».

I appen: Trykk på menyen øverst til venstre (de tre strekene), og deretter på «Brikker». Trykk deretter på «+» ikonet øverst til høyre og tast inn brikkenummer, eller skann QR koden på baksiden av kortet/brikken med ditt mobilkamera for å legge til automatisk. Avslutt med å trykk på «Lagre». Dersom du har mistet ditt DiggiPay-kort/brikke og trenger erstatningskort- eller brikke kan det tilkomme et erstatningsgebyr satt av administrasjon/arrangør for utstedelse av nytt kort/brikke.

Nei. Betaling med alle DiggiPay-kort og brikker skjer ved å tæppe på betalingsterminalen ved kjøp, uten PIN-kode.

Enkelte arrangement har mulighet for påfylling av Diggipay-kort/brikker med kontanter på selve arrangementet, og da tilegnes kortet/brikken en PIN-kode som benyttes ved registrering av kort/brikke for refundering av ubrukt beløp. Disse kort/brikker må legge inn denne PIN-kode ved registrering.

Nei, det går ikke. DiggiPay er et annet system og helt ny betalingsplattform separat fra Kantinekortet, slik at det ikke er mulig å overføre penger mellom de to betalingsplattformene.

I en periode fremover kan elevene betale både med Kantinekortet OG DiggiPay i skolekantinen, slik at elever med innestående saldo på Kantinekortet kan bruke opp dette før de tar i bruk DiggiPay. Om du har saldo igjen på Kantinekortet kan du refundere det tilbake til egen konto, og hvordan du gjør det finner du svar på blant spørsmålene HER.

Du kan selv sette kort/brikker som inaktive via din brukerprofil via nettsiden eller i DiggiPay- appen, og de vil da ikke være mulig å benytte. Dersom kort/brikke skulle vise seg å ikke være mistet, kan du re-aktivere de igjen på samme måte.

På nettsiden: Klikk på kortet/brikken du vil deaktivere i oversikten over dine kort/brikker. I «Rediger brikke» rubrikken som kommer frem, klikk på den blå haken nede til venstre ved siden av «Aktiv» og deretter «Lagre brikke». Haken vil da forsvinne og kortet/brikken er deaktivert.

I appen: Trykk på menyen øverst til venstre (de tre strekene), og deretter på «Brikker». Her vil oversikten over dine registrerte kort/brikker fremkomme. Trykk på den grønne sirkelen til høyre for å sette som inaktiv. Ikonet vil da skifte farge til grå, og kortet/brikken er inaktivt.

For å benytte DiggiPay må du først opprette en brukerkonto online eller i DiggiPay- appen. Når konto er opprettet kan du fylle på ønsket beløp ved å klikke «Fyll på», enten online eller i appen, og tast inn beløpet du ønsker å fylle på. Påfylling kan gjøres med Visa eller MasterCard kort, eller med Vipps. Klikk på det ikonet som tilsvarer betalingsmåten du ønsker. Dersom du fyller på med et bankkort vil systemet huske kortet ditt til neste gang du skal fylle på.

Husk å knytte DiggiPay-kort/brikke til din brukerkonto- og så er alt klart til bruk! Saldo og transaksjonshistorikk vises både online og i appen.

Denne feilmeldingen kommer fordi kortet/brikken ikke er knyttet opp til din brukerkonto. Når du oppretter en brukerkonto må kortet/brikken som benyttes for betaling legges til og knyttes opp mot din brukerkonto med en positiv saldo, slik at du får betalt. Hvordan du knytter kort/brikker mot din konto er beskrevet under et eget punkt i denne FAQ.

Ja, det kan du gjøre både fra nettsiden og via appen. Trykk på «Send» og tast inn telefonnummer til den andre DiggiPay brukeren du ønsker å oveføre penger til. I appen kan du også gi DiggiPay tilgang til din kontaktliste slik at du enkelt kan søke blant dine kontakter. Velg personen du vil sende penger til, tast inn beløp og trykk «Send». Mottakeren vil motta en varsling på at du har sendt penger og beløpet er synlig på mottakers konto umiddelbart.

Via appen kan du også be om penger fra andre DiggiPay brukere på samme måte, men ved å trykke «Be om» fremfor «Send».

Penger kan kun overføres mellom personer med en registrert DiggiPay brukerkonto. Dersom personen ikke har en brukerkonto vil du få en melding om dette når du sender/ber om penger.

Saldo og transaksjonshistorikk på din DiggiPay-konto er alltid tilgjengelig under din brukerkonto på nettsiden eller i appen. Du kan også be om å få sjekket saldo der hvor du skal handle ved å tæppe kortet/brikken på betalingsterminalen.

Ubrukt beløp kan når som helst refunderes tilbake til egen bankkonto, både via nettsiden og via appen.

På nettsiden: Klikk på «Utbetal», tast inn beløpet som ønskes refundert, fyll inn bankkontonummer som anvist og klikk på «Utbetal».

I appen: Trykk på menyen øverst til venstre (de tre strekene), og deretter på «Utbetal». Tast inn beløpet som ønskes refundert, fyll inn bankkontonummer som anvist og trykk på «Utbetal».

For å logge inn i DiggiPay-appen må du ved aller første innlogging sette en 6-sifret PIN-kode før du kan legge til biometri for fremtidige innlogginger (ansiktsgjenkjenning eller fingeravtrykk). Dersom du bruker PIN-kode, og ikke biometri, og du har glemt koden kan du resette den på følgende måte:

1. Trykk på «Glemt koden» på innloggingsskjermen

2. Appen vil da sende en e-post til din registrerte e-postadresse med en link for å resette PIN-koden. MERK: linken MÅ åpnes med den samme telefonen som har DiggiPay appen installert.

3. Ved å klikke på linken i e-posten åpnes et nytt vindu i appen hvor du først må taste inn en bekreftelseskode, som du automatisk får tilsendt på SMS.

4. Tast inn bekreftelseskoden i det anviste feltet, og så kan du angi og verifisere din nye PIN-kode som du velger selv, Avslutt med å trykke «Tilbakestill».

5. PIN-koden er nå endret og du kan logge inn som du pleier.

Ved å henvende deg til oss på post@diggipay.no kan vi deaktivere din konto, men vi kan ikke slette historikken på dine transaksjoner som er knyttet til dine data og brukerkonto. Som en regulert finansinstitusjon er Espos Norge AS pålagt å oppbevare disse dataene i 5 år etter at kundeforholdet er avsluttet i henhold til Hvitvaskingsloven § 30. Lovkravene overstyrer forespørsler om sletting av data i henhold til gjeldende databeskyttelseslover, som GDPR, og dataene dine kan ikke slettes før etter denne perioden. Du kan være trygg på at vi oppbevarer dataene dine på en sikker måte under vårt tilsyn og i henhold til gjeldene lovkrav vi er pålagt fra Finanstilsynet.

Ja, du kan sette en begrensning på hvor mye penger som kan brukes hver dag på brukerkontoen. Bruksgrensen du velger angir totalbeløpet som kan brukes daglig, men du kan ikke sette en individuell grense per DiggiPay-kort/brikke dersom du har flere enheter knyttet mot brukerkontoen.

Dette gjør du ved å klikke på «Kontoinstillinger», angi beløp under «Daglig bruksgrense» og klikke på «Lagre grense».